zondag 22 oktober 2017

D66 en Design: een logische combinatie

D66 en Design!

Het is deze week DDW, Dutch Design Week. D66 heeft Design hoog in het vaandel staan. Design hoort bij het DNA van Eindhoven. Eindhoven  maakt dingen, van oudsher al, Daf en Philips waren vernieuwers op het gebied van design zoals de automatische transmissie of de CD. Maar D66 ziet ook de toegevoegde waarde van design in zijn toepassingen, in het helpen van mensen om langer thuis te kunnen blijven, in het zorgen dat de complexe wereld waarin we leven, behapbaar blijft voor mensen,  In het regelen van een aantrekkelijke openbare ruimte voor iedereen door licht en slimme verkeersoplossingen. Technologie en design blijven daarbij slechts hulpmiddelen om je eigen leven te kunnen leiden. Wat voor leven dat is, dat zelf kunnen bepalen, daar gaat het om.

In ons verkiezingsprogramma van 2018 delen we onze toekomstvisie: :

“…  Eindhoven is een aantrekkelijke stad die zich kenmerkt door architectuur, design en kunst in het openbaar. Voor oude fabriekspanden is een nieuwe bestemming gevonden, kleine ondernemers en creatievelingen maken slim gebruik van deze oude panden. Het bruisende hart van Eindhoven beslaat daardoor een groter gebied dan hoe we de binnenstad nu kennen. In het hele bruisende hart is er altijd wat te doen: horeca, winkels en andere ondernemers zitten gemengd en verspreid door de binnenstad en ook binnen een instelling of bedrijf kan functievermenging plaatsvinden. Winkelpubliek, stappers, levensgenieters en fijnproevers kunnen in Eindhoven allemaal hun hart ophalen. Aangezien de openingstijden zijn vrijgegeven is er letterlijk op elk tijdstip wat te beleven.

Naamsbekendheid

Eindhoven staat ver buiten de stadsgrenzen bekend als dè toonaangevende stad op het gebied van design, technologie, licht en dance. Er wordt volledig geprofiteerd van de rijke internationale gemeenschap: cultureel, culinair & technologisch. Expats en andere nieuwkomers voelen zich daarom al snel thuis in de stad en blijven er graag wonen. …”

D66 zet de komende jaren in op:

Een bruisende en aantrekkelijke (binnen)stad

• Een gezellige binnenstad op elk moment van de dag. We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. We willen dat Eindhoven zich kenmerkt door aantrekkelijke architectuur en openbare kunst, zoals straatgedichten en schilderingen in tunnels. Ons erfgoed wordt gekoesterd en er wordt ingezet op een beter monumenten- en leegstandsbeleid, waardoor oudere panden minder gauw verloederen. Er wordt slim gebruik gemaakt van de leegstaande (fabrieks)panden. Deze ruimte kan worden gebruikt voor evenementen, daarnaast moeten kunstenaars en creatieve ondernemers de mogelijkheid krijgen van deze ruimtes gebruik te maken.

Eindhoven cultuurstad

• Initiatieven van de inwoners van Eindhoven willen we ondersteunen. Regelgeving rondom het organiseren van evenementen wordt verminderd en vereenvoudigd en er komt een betere loketfunctie bij de gemeente. We willen de vergunningsplicht zoveel mogelijk vervangen door een meldingsplicht. We gaan uit van vertrouwen in onze inwoners en ondersteunen de initiatieven. We willen naast de grote instellingen en de bekende evenementen, ook kleine instellingen (financieel) steunen. Nieuwe initiatieven en het underground circuit geven we de ruimte om te ontplooien. Initiatieven die geen subsidierelatie hebben met stichting cultuur vallen nu vaak tussen wal en schip. Om deze initiatieven te stimuleren, kan er bijvoorbeeld tijdelijk minder huur worden betaald. Om valse concurrentie met bestaande instellingen te voorkomen, moet een nieuw initiatief in 5 jaar levensvatbaar zijn en aan dezelfde regels voldoen.

We wensen iedereen een geweldige DDW. D66 doet daaraan mee!