dinsdag 11 juli 2017

Eindhoven moet een bruisende stad blijven

Eindhoven groeit naar een stad van eerst 250.000 en daarna door naar 300.000 inwoners. Een leuke stad om te wonen, om te werken, om er op bezoek te zijn. Naast het profiel van hightech en design wordt Eindhoven ook steeds meer erkend om haar culturele ambities en festivals (groot en klein). Bij een aantrekkelijke stad hoort naast wonen, werk en cultuur ook heel nadrukkelijk een diverse horeca. Voor ieder wat wils. Stappen voor studenten, culinaire verwennerij, grand cafés of welke vorm je ook graag ziet. Noem het, en de kans is groot dat wij het in Eindhoven kunnen bieden. Bij die horeca hoort ook bijna altijd muziek. Zacht romantisch bij een hapje eten, wat steviger, harder, dansbaarder op andere plekken. Als die muziek er altijd is en hij staat hard dan is het soms niet fijn om er naast te wonen.

Daarom meende het college van Eindhoven te moeten ingrijpen. De keuze die hierbij werd gemaakt was te snel en te beperkend voor de bruisende stad die D66 Eindhoven graag ziet. Tot voor kort mochten horeca gelegenheden tot 5 keer per jaar een muziekactiviteit op het eigen terrein organiseren. Dat zou door de maatregel teruggaan naar maximaal 1. Als je dus als horecaondernemer je eerste feestje in april hebt dan was dat meteen je laatste feestje van dat jaar geweest. Ongeacht of dat eerste feestje overlast veroorzaakt, ongeacht of latere feestje overlast veroorzaken.

D66 heeft daarom het college op 11 juli tijdens de raadsvergadering gevraagd om deze maatregel nu niet in te zetten. Samen met andere partijen in de raad hebben we opgeroepen om te denken in de combinatie van een bruisende en levendige stad en de beperking van overlast. Dat doe je in onze ogen niet door muziekfeesten te verbieden. Dat doe je door de mogelijke overlast aan te pakken.

Het college van Eindhoven ziet na onze oproep ook in dat het niet gaat om het tellen van het aantal optredens of feestjes. Het gaat om het mogelijk maken van een levendige stad, van bruis in en bij onze horeca en het voorkomen en beperken van mogelijke overlast die dat met zich meebrengt. Daarom wordt de eerder genomen maatregel nu teruggedraaid. Er blijft dus deze zomer ruimte voor muziekoptredens bij horeca. Er is binnen de huidige regels voldoende ruimte om overlast tegen te gaan. In september gaan we als raad samen met het college op zoek naar een methode die recht doet aan het mogelijk maken van een bruisende stad zonder negatieve bij effecten.

D66 Eindhoven is blij met deze keuze. Eindhoven is de leukste stad van Nederland en dat willen we graag zo houden.

Marco van Dorst, raadslid