maandag 3 juli 2017

Treinverbinding met Aken weer een stapje dichterbij

De treinverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken is een stuk dichterbij gekomen door een subsidie van 28 miljoen euro van de Europese Unie. De provincie Limburg krijgt de bijdrage voor het verdubbelen en elektrificeren van het spoor tussen Heerlen-Landgraaf naar Aken.

“Dit is geweldig nieuws voor Limburg, maar zeker ook voor de Brainport regio Eindhoven. Dankzij deze maatregelen kan er over enkele jaren een Intercity vanuit Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen gaan rijden. Misschien zelfs tot aan het vliegveld Keulen-Bonn” geeft raadscommissielid Tom Brouwers aan.

Een verbinding tussen Eindhoven en Aken is van belang omdat we daarmee aansluiting krijgen op het Europese hogesnelheidsnetwerk en een alternatief kunnen bieden voor de auto. Ook voor de hightech industrie is de verbinding van belang, omdat veel partners en leveranciers in Zuid-Duitsland zitten, die dan beter bereikbaar worden.

En natuurlijk speelt ook het economisch belang mee: we verbinden twee arbeidsmarktregio’s met elkaar, denk bijvoorbeeld aan het feit dat zowel Eindhoven als Aken een technische universiteit hebben.

De maatregelen gaan al op korte termijn plaatsvinden: de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf starten naar verwachting dit jaar al, de elektrificatie in 2018. De provincie Limburg wil vanaf december 2018 een drielandentrein over het traject Luik-Maastricht-Heerlen-Aken laten rijden, die op alle stations stopt. Later moet de Intercityverbinding vanuit Eindhoven naar Aken en Keulen volgen, als ook het spoor in Duitsland helemaal is aangepast.

De verbinding met Aken staat al jaren op het verlanglijstje van D66 Eindhoven. Ook de komende jaren blijven we de ontwikkelingen met interesse volgen en zullen bijsturen als we dat nodig vinden. Deze ontwikkeling stemt ons in ieder geval positief.