donderdag 29 juni 2017

Q&A met Mary-Ann Schreurs: van cocktails tot cocreatie!

Op 18 juni hadden leden van D66 Eindhoven en andere Eindhovenaren de gelegenheid om in gesprek te gaan met onze kandidaat-lijsttrekker en wethouder Mary-Ann Schreurs. Het warme weer en de drankjes creëerden een informele sfeer die uitnodigde tot zowel serieuze als grappige vragen. Naast vragen over haar visie en de toekomst van Eindhoven, werd er onder andere ook gevraagd wat haar favoriete drankje was. Hoewel ze deze avond alleen nippend aan de koffie en witte wijn werd gespot, antwoordde ze toch vol overtuiging dat een cocktail haar lievelingsdrankje is.

Uiteraard ging het merendeel van de vragen over haar visie en de toekomst van Eindhoven. Een interessante vraag was wat de top 3 van dingen is die ze de komende raadsperiode wilt bereiken. Ten eerste wil ze regelen dat er overal groen is in de stad ten behoeve van de klimaatadaptatie. Ze vindt het ook leuk dat ze de laatste tijd vaak mensen in de parken ziet liggen en dat er ook echt gebruik wordt gemaakt van het groen. Ten tweede moet het publieke belang in de digitale omgeving goed geborgd gaan worden. We moeten voor ogen hebben wat we als samenleving willen zijn. Denk daarbij aan de mogelijkheden van e-Health, maar aan de andere kant dat we niet gereduceerd worden tot de “pinautomaten van Californische bedrijven”. Daarbij is privacy een belangrijk aspect, Eindhovenaren inzicht moeten krijgen in hun eigen gegevens en privacy. Verder zou ze de rol van het bedrijfsleven willen versterken, ze ziet de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Philips nam in de jaren 20 als voorbeeld.

Er werd ook gevraagd naar haar visie op mobiliteit. Mary-Ann vindt dat er een focus moet zijn op de langzame mobiliteit (wandelen, fietsen) en op het aangenaam verblijven in de stad. OV moet verbeterd worden om de bereikbaarheid te waarborgen. Om het OV te verbeteren, zal er een hogere dichtheid in de stad nodig zijn. Want in Amsterdam is het wèl al rendabel om trams te laten rijden, omdat daar meer mensen dicht op elkaar wonen. Ook in Eindhoven is daarom meer verdichting nodig om verder te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede aansluiting komt op de hoge snelheidslijn (trein) en Eindhoven Airport. Om langzame mobiliteit te stimuleren moet het aantrekkelijk worden om te wandelen in de stad en om ook wandelend wat langere afstanden te overbruggen, bijvoorbeeld tussen het station/18 Septemberplein en Strijp-S. Promenades en aantrekkelijke stadarchitectuur kunnen hierbij helpen. Bij stadarchitectuur moet daarom ook gekeken worden naar het aspect leven in de stad, en niet alleen naar het woonaspect.

Over haar ambitie zegt ze: “Het is duidelijk wat we moeten regelen en hier voel me hier ook persoonlijk verantwoordelijk voor, ik stap daarom niet opzij voor macht. Bovendien heb ik altijd wel een oplossing. Met D66 zien we welke kant het op moet, we zijn wel flexibel op welke manier we daar komen. Als bestuurder borg je het publieke belang, maar je moet wel de “wisdom of the crowd” gebruiken, oftewel uitgaan van cocreatie. Als bestuurder moet je geen zaken opleggen van bovenaf, maar naast de burgers staan.”

Daarop volgde de vraag wat ze zou willen zeggen tegen mensen die het vertrouwen in de politiek zijn verloren of die bang zijn niet meer aan het werk te komen, en dan met name het technische handwerk. Mary-Ann wil graag dat er op elk niveau een open uitnodiging is om mee te praten. Eindhovenaren moeten mee worden genomen in de opgave, dit is niet alleen politiek en zo moet je het dan ook niet noemen. Ze is niet bang dat er geen technisch werk meer zal zijn, ze verwacht dat er weer werk terug zal komen. Om de doelen op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit te halen, zal er veel maatwerk nodig zijn, zoals aanpassingen aan bestaande huizen. Deze aanpassingen moeten lokaal geïmplementeerd worden.

Mary-Ann heeft een duidelijke toekomstvisie voor Eindhoven en veel zin om zich de komende 4 jaar weer voor Eindhoven in te zetten. Maar tòch waren we benieuwd wat ze zou willen worden in het hypothetische geval dat ze geen raadslid of wethouder zou zijn. Hier kwam haar Bourgondische inslag weer naar boven: Ze zou in dat geval samen met Wilbert Seuren een restaurant beginnen op Sicilië. Ik verwacht dat daar dan ook een goede cocktailbar aanwezig zou zijn…

Ben je lid van D66 Eindhoven en zie je haar liever de komende 4 jaar nog in het stadhuis van Eindhoven? Of toch liever op Sicilië? Vergeet dan niet om voor 30 juni 20.00u je stem uit te brengen via de e-voting!
Jorien Migchielsen
bestuurslid Ledenbinding en -werving, D66 Eindhoven