vrijdag 14 april 2017

Abri van Gerrit Rietveld moet voor Eindhoven behouden blijven

Het Eindhovens Dagblad meldde vandaag dat het bushokje van Gerrit Rietveld aan de Wal dreigt verloren te gaan omdat de Stichting Cultuur Eindhoven (SCE) de subsidieaanvraag heeft afgewezen (bron: http://www.ed.nl/mening/triest-einde-bushokje-van-rietveld~afcde989/). D66 is voorstander van kunst en cultuur in de openbare ruimte en stelt daarom de volgende raadsvragen aan het college van burgemeester en wethouders:

Raadsvragen Rietveld Abri

Vanaf 1990 staat er een Abri ontworpen door Gerrit Rietveld aan de Wal in Eindhoven. Deze Abri is in 1962 door Gerrit Rietveld ontworpen in opdracht van de gemeente Eindhoven. Sinds 1965 stond de abri aan de Jan Heijnslaan en vanaf 1990 dus aan de Wal.

Sinds 1990 wordt de abri onderhouden en beheerd door de stichting de Bushalte van Rietveld, die er jaarlijks kleine exposities in organiseert.

D66 ziet graag kunst in de openbare ruimte. Daarnaast was Rietveld natuurlijk een top-designer lang voordat de term Design was uitgevonden.

De subsidieaanvraag van deze stichting is afgewezen door de Stichting Cultuur Eindhoven. De stichting de bushalte van Rietveld heeft vervolgens besloten te stoppen met haar activiteiten.

Dat brengt D66 tot de volgende vragen:

1. Is de abri van Rietveld aan de Wal in Eindhoven eigendom van de gemeente Eindhoven?
  2. Zo ja, nu de stichting de bushalte van Rietveld stopt met haar activiteiten, welke plannen heeft het college met de abri?
  3. Is het college het met ons eens dat design en kunst in de openbare ruimte van groot belang is en dat de abri voor Eindhoven behouden moet blijven?
  4. Op welke wijze kan het college zorgen dat de abri behouden blijft?

Barbara van Benthem Jutting

Raadslid D66

Bekijk hier de officieel ingediende raadsvragen: raadsvragen abri Rietveld