maandag 27 februari 2017

Experimenteren met licht

Een paar jaar geleden is de Roadmap Licht 2030 vastgesteld. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor de stad? Nu de uitvoering dichterbij komt begint het concreet te worden.

Een innovatieve proeftuin voor licht, dat moet het worden. Slimme toepassingen die het leven van de inwoner beter maken. De roadmap geeft een mooi vooruitzicht. Maar wat het precies betekent, dat wist nog niemand. Niet gek, anders zou het niet innovatief zijn. De afgelopen jaren zijn veel voorbereidingen gepleegd. Nu kan begonnen worden met de volgende stap.

Een consortium van Philips en Heijmans gaat de komende jaren de roadmap uitvoeren. De eerste 5 jaar in een aantal pilotgebieden, te starten met de Ring en Woenselse Heide. Na die 5 jaar wordt de hele stad opgepakt. Ook zij weten nog niet welke innovaties precies worden toegepast. Hiervoor wordt per gebied dat wordt aangepakt eerst onderzocht wat de behoeften zijn in een wijk, daaruit komen dan oplossingen die getest zullen worden. Uiteindelijk moet dan blijken welke innovaties wel en niet werken.

Wat in 2017 in ieder geval zal gebeuren is het renoveren van de bestaande lantaarnpalen voor slimme ledverlichting. Dit gebeurt in het voorjaar in de Woenselse Heide en in het najaar op de Ring. Als dat is gebeurd kan de echte innovatie starten.

Mary-Ann Schreurs
Wethouder