dinsdag 7 februari 2017

Woningcorporaties moeten serieus gaan verduurzamen

D66 werkt aan een duurzame toekomst. Een toekomst waarin we de aarde niet meer verder opwarmen en ons afval een grondstof is geworden. Waar we onze huizen niet meer verwarmen op aardgas en de stad een groene oase is. De komende week besteden wij aandacht aan verschillende plannen om deze toekomst dichterbij te brengen.

In het klimaatplan van Eindhoven wordt duidelijk dat 27% van onze CO2-uitstoot afkomstig is van onze woningen. Daar valt dan ook een wereld te winnen. Te meer omdat we allemaal weten wat er moet gebeuren om energie te besparen in huis. Dat is natuurlijk ook een kwestie van gedrag, maar ook de woning zélf moet zuiniger worden.

Maar liefst de helft van alle woningen in Eindhoven is een sociale huurwoning. Woningcorporaties kunnen dan ook een grote bijdrage leveren aan energiebesparing. In afspraken met het rijk en ook met onze gemeente hebben woningcorporaties beloofd te streven naar gemiddeld label B in 2020. D66 is blij met deze afspraak, maar maakt zich zorgen of dit ook wel echt gehaald gaat worden.

In de prestatie-afspraken voor 2017 tussen gemeente en woningcorporaties wordt namelijk niet heel duidelijk hoe ver de woningcorporaties nu zijn met het verduurzamen van hun woningen. Dat baart ons zorgen. Ook geeft de wethouder aan dat woningcorporaties het soms niet lukt om zo veel te verduurzamen als zou moeten. Wat D66 betreft is dat onvoldoende. Zeker als je bedenkt dat een goed geïsoleerde woning met modern dubbel glas en een ketel niet ouder dan 10 jaar al snel voldoet aan label B.

Woningcorporaties zouden het goede voorbeeld moeten geven én zorgen dat de energielasten voor hun huurders laag zijn.

Dit was het derde deel in een reeks artikelen over duurzaamheid. Donderdag het volgende deel: Groen in de stad.

Het eerste deel over het klimaatplan is hier te vinden, het tweede deel over afvalverwerking vind je hier.