zondag 5 februari 2017

Eindhoven voorloper in circulaire economie

D66 werkt aan een duurzame toekomst. Een toekomst waarin we de aarde niet meer verder opwarmen en ons afval een grondstof is geworden. Waar we onze huizen niet meer verwarmen op aardgas en de stad een groene oase is. De komende week besteden wij aandacht aan verschillende plannen om deze toekomst dichterbij te brengen.

Stel je voor: Je gooit bijna al je afval in dezelfde container en toch kun je trots zeggen dat je duurzaam bezig bent. In Eindhoven kan dat binnenkort de realiteit zijn, dankzij onze wethouder Mary-Ann Schreurs. Een nieuwe techniek maakt dit mogelijk: een enzymenfabriek. Deze enzymenfabriek verandert al het biologisch materiaal in biogas. De rest wordt op verschillende manieren gescheiden. Hierdoor kan nu al bijna 80% van het afval gescheiden worden. Met verdere innovaties zal dit alleen nog maar stijgen.

Dit hergebruik is absoluut noodzakelijk. Niet alleen omdat het hergebruiken van materialen beter is voor het milieu en minder CO2 uitstoot betekent, maar ook omdat onze grondstoffen steeds schaarser worden. Van enkele stoffen is al bekend dat ze nog deze eeuw op zijn als we op dit tempo doorgaan.

Niet voor niks dat een overgrote meerderheid van de gemeenteraad afgelopen week dan ook positief was over het verder uitwerken van de manier waarop het verder geregeld moet worden. In juni wordt besloten of het plan definitief door gaat. Als D66 hebben we er het volste vertrouwen in dat er dan een goed plan ligt waardoor we ons afval binnenkort een grondstof kunnen noemen.

Dit was het tweede deel in een reeks artikelen over duurzaamheid. Dinsdag het volgende deel: het verduurzamen van onze woningen.

Het eerste deel over het klimaatplan is hier te vinden.