vrijdag 3 februari 2017

D66 Eindhoven gaat voor een duurzame toekomst

D66 werkt aan een duurzame toekomst. Een toekomst waarin we de aarde niet meer verder opwarmen en ons afval een grondstof is geworden. Waar we onze huizen niet meer verwarmen op aardgas en de stad een groene oase is. De komende week besteden wij aandacht aan verschillende plannen om deze toekomst dichterbij te brengen.

Afgelopen week is het eerste Eindhovense klimaatplan aangenomen, met steun van D66. Dit plan geeft aan wat er de komende jaren moet gebeuren om onze duurzaamheidsdoelstellingen dichterbij te brengen. Deze doelstellingen zijn fors: in 2030 moet er 55% minder CO2 worden uitgestoten dan in 1990 en in 2050 zelfs 95% minder. Het verminderen van de CO2 uitstoot is belangrijk om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Dat dat niet gemakkelijk is bewijst het klimaatplan wel.

Dit klimaatplan geeft namelijk eindelijk echt inzicht in waar we staan, waar dat ons brengt en wat er nog moet gebeuren. De huidige maatregelen blijken nog lang niet genoeg: in 2030 halen we slechts 32% in plaats van 55%. Desondanks willen we als D66 dat Eindhoven vasthoudt aan de doelstellingen. Het tegengaan van klimaatverandering is te belangrijk om op de lange baan te schuiven.

Om de ambitieuze doelstellingen te halen zal de gemeente, maar ook andere partijen in Eindhoven en daarbuiten, de komende jaren dus fors moeten inzetten op duurzaamheid. Het College heeft al een hele reeks plannen beloofd die vlak voor de zomer klaar moeten zijn om dichterbij die 55% in 2030 te komen. Ook als D66 zullen we blijven inzetten op maatregelen die Eindhoven dichter bij die duurzame toekomst brengen.

Dit was het eerste deel in een reeks artikelen over duurzaamheid. Zondag het volgende deel: de bouw van een enzymenfabriek om van ons afval een grondstof te maken.