zaterdag 31 december 2016

Jaaroverzicht 2016

schermafdruk-2016-12-31-10-10-15In de geschiedenisboekjes zal het politieke jaar 2016 vast nog wel terugkomen. Zonder de clichés te herhalen was het een bewogen jaar. Maar ook voor D66 in Eindhoven zijn er gebeurtenissen geweest die we niet snel zullen vergeten. Zowel in de partij als daarbuiten.

Onze fractie en wethouders hebben het afgelopen jaar weer hun best gedaan om de Eindhovense politiek een D66 smaak te geven. Dan kunnen we het hebben over het vernieuwde cultuurbeleid, de duurzaamheidsambities, de stimulerende bijstandsregeling, het uitzoeken van een nieuwe burgemeester, de 43 elektrische stadsbussen voor de nieuwe OV-concessie, het aanscherpen van het evenementenbeleid, de transformatie van Mariënhage en over de Brainport Innovatie Campus (BIC). Ook moesten er in 2016 moeilijke besluiten worden genomen. De toekomst van de ijsbaan en de Tongelreep zorgden voor de nodige onrust in de stad. En hoewel de dossiers nog niet afgerond zijn, hebben we ons er politiek doorheen kunnen slaan, en gaat het naar ons idee de goede richting op.

Ook buiten ons gemeentehuis is er succes geboekt. Na jaren van moeite komt er eindelijk iets meer balans in de uitgaven van Den Haag naar onze gemeenten. We zijn er nog niet maar het begin is er. En misschien nog wel belangrijker: de Tweede Kamer heeft Brainport als Mainport benoemd. Ook hier is is de inzet van D66 Eindhoven, en die van de omliggende D66-afdelingen, van cruciaal belang geweest.

En dan zijn er de persoonlijke successen. Mary-Ann die benoemd is tot president van het internationale lichstedennetwerk. Een functie met goede kansen voor onze economie. En dan hebben we Jessica. De eerste D66’er uit Eindhoven die een kansrijke positie op de kieslijst voor de Tweede Kamer wist te veroveren. We wensen haar veel succes. Wel hebben we daarover een dubbel gevoel, want we verliezen dan een fractievoorzitter die de coalitiepolitiek goed weet te beheersen. Dat mag echter geen reden zijn om niet alles op alles te zetten om haar op het Binnenhof te krijgen. Goed voor D66 en ook voor de rest van Eindhoven. Ook Mpanzu mag niet onvermeld blijven. Een verkiesbare positie zat er niet in, maar hij heeft zich toch maar bij de laatste vijftig weten te parachuteren.

2016 is ook het jaar geweest van personele wisselingen in de politiek. Niet bij D66 maar wel bij andere partijen. Lenie Scholten (Groenlinks) ging met pensioen en gaf het stokje over aan Renate Richters. Minder prettig ging het vertrek van SP-wethouder Bianca van Kaathoven. Hoewel integer en bevlogen, werd de sportvisie een te zware last. Gelukkig lijkt Jacob Wedemeijer een stevige bestuurder die het werk kan afmaken. Overigens nadat Mary-Ann in haar periode als interim-wethouder sport het bedje heeft gespreid. De meest in het oog springende wisseling is natuurlijk onze nieuwe burgemeester. In de Brabantse Fries John Jorritsma hebben we veel vertrouwen en we zien hem als een goede keuze om het werk van zijn voorgangers naar een nog hoger plan te tillen.

Tot slot nog wat persoonlijke hoogtepunten die fractieleden in 2015 bezig heeft gehouden. Paul heeft een mooie nieuwe baan als docent. Tom is vader geworden. Rogier en Barbara zijn verhuisd. Thomas is met een goed cijfer afgestudeerd. En van Barbara kun je sinds 2016 een boek in de winkel kopen. Niet politiek, wel interessant.

Terugkijken is mooi. Maar als D66 kijken we nog net iets liever vooruit. In 2017 staan er namelijk genoeg spannende en interessante dingen te gebeuren. We wensen u daarom alvast een mooi 2017. Iets waar u overigens zelf ook aan kunt bijdragen door mee te doen met D66 Eindhoven. We zien uw komst tegemoet.

Met vrijzinnige groet,

De fractie en de wethouders